Friday 12 June 2009

Vad använder jag min iPod till?


Det har evolverat lite på iPod:en igen så jag tog mig en funderare på vad jag hittills använt min iPod till framgångsrikt och vilka program som hittills fungerat bra.

Ett program som hängt med länge som jag använder en del när jag inte har datorn tillgänglig är IM+. Det är ett chattprogram som förutom brett chattstöd även har stöd för Twitter. Ett annat program är NetNewsWire som är en RSS-läsare. Lite speciellt med den är att den är kopplad till en RSS-tjänst hos Newsgator som samlar in flödena. dessa kan sedan läsas via webbgränssnitt, via uppkoppling på iPod/iPhone eller offline på iPod/iPhone. I det sistnämnda fallet endast ingresser och kortare texter, längre texter måste laddas ned innan de kan läsas. Nu när den nya iPhone kommit kommer jag antagligen skaffa en sådan och då har jag internetuppkoppling när jag vill och då blir det nog Google Reader i stället.

Briefcase och Air Sharing är två program för att ta med sig och titta på filer på iPod/iPhone eller helt enkelt frakta filerna med iPod/iPhone. Briefcase kan logga in med SSH och hämta eller skicka filer till och från olika unixalikedatorer medan Air Sharing använder WebDAV över det trådlösa nätverket. Jag tycker väl att det fungerar så där att läsa PDF:er i programen och textfiler fungerar bättre i särskilda textläsare men det fungerar fint att frakta filer och att ha referenslitteratur som man söker och läser kortare stycken i.

Timern i Klocka använder jag till bland annat pomodoroperioder men även lite matlagning och dylikt. SSH-klient, i mitt fall TouchTerm, är inte så supersmidigt men det går helt klart att göra enklare manövrer via den. Vad man kan göra är att ta ut ett utsnitt ur en loggfil och skicka till en textfil som man sedan hämtar med Briefcase som kan hämta filer över SSH och sedan läsa textfilen.

Det finns även en bunt program för sociala nätverk som jag använder mer eller mindre; LinkedIn, Facebook, LiveJournal med flera. Det finns även en samlingsapplikation för googletjänster som gör att man får upp respektive tjänst i webbläsaren från ett och samma program utan att behöva kunna webbadresser eller logga in manuellt, Google. När det gäller offlinekalender så slåss just nu SaiSuke och GooSync om platsen på min iPod. GooSync synkoniserar även Googles ToDo och Google Contacts med Apples Contacts.

Emellanåt använder jag även Net Utility, Ping, TCPinger och Portscan för diverse nätverksrelaterade aktiviteter. Man kan göra uppslagningar på IP-nummer/domännamn, testa om det finns ngåot som svar på olika portar på en IP-adress/domännamn (även ett urval av portar) och lite annat sådant som man kan vara van nid att göra i ett terminalfönster i Unix/Gnu Linux. Jag använder också 1Password för att synkronisera och skydda lösenord. På så vis kan jag ha med mina lösenord på bättre sätt än säg en lapp eller digital anteckning. Det innebär även att jag kan synkronisera över alla lösenorden till en annan dator, till exempel om jag byter dator eller börjar använda två, till exempel en privat och en i arbetet.

När vi var i Rom var det inte alls dumt att ha ett italienskt lexicon på iPod:en och skärmen fungerade förvånansvärt bra i sol även om betraktningsvinkeln snabbt krympte (vilket dock inte är så mycket av ett problem för den som använder den). En annan användbar applikation är Wikipedia som är ett extrakt av text men inga bilder från Wikipedia vilket varit till en del nytta och nöje. När det gäller att lösa text tycker jag det har varit BookZ och Stanza som fungerat bäst hittills.

Det finns även en del referensverk för både program och jargonger som kan vara praktiska att ha. Överhuvudtaget att försöka stoppa in så mycket referensverk som möjligt i iPod:en tilltalar mig. Jag har även en engelsk ordbok utöver det italienska lexiconet.

Några spel som jag fastnat för är Fieldrunners, Theseus, 12 Coins och Roman Chess.

Slutligen så är Evernote ett av mina favoritprogram som synkroniserar anteckningar och bilder mellan datorer och iPod.ar och även har ett webbgränssnitt. förutom mer personliga saker har jag ett kaffegalleri i en publik evenotesamling.

No comments:

Post a Comment